28. februar – 13. mart
Izložba Magija iz Orlanda predstavlja retrospektivni pogled na prve postupke umetnice Aleksandrije Ajduković da materijalizuje svoju ideju vodilju u duhu originalnih i suptilnih strategija razotkrivanja fenomena stvarnosti u kojoj se prepliću moda, društvo, mediji, sport i tržište.
U ranoj fazi svog umetničkog rada umetnica je započela seriju fotografija ljudi sa brendiranim kapama klubova američke nacionalne košarkaške asocijacije NBA, kao što su Chicago Bulls, Orlando Magic, Portland Blazers, Houston Rockets. Snimljene 2002. u blizini Buvlje pijace na Novom Beogradu, fotografije beleže kompleksan kulturološki fenomen prisutan na ulicama Beograda, koji datira još od devedesetih godina dvadesetog veka. Ove fotografije prevazilaze sportske uspehe bivše Jugoslavije i nacionalna osećanja u ratom razorenoj državi, na šta svakako referišu, jer Ajduković je zainteresovana za oneobičene, ne toliko vidljive aspekte događaja. Pervertirajući očekivano ona pristupa senzaciji iz nesenzacionalnog ugla, dok “običnim” ljudima daje poseban medijski status, otvarajući pitanja ekspanzivnih globalnih tržišnih trendova, brendiranja, osvajanja javnog i privatnog prostora.
Portreti ljudi sa NBA kapama navode posmatrača da zastane i promisli zakulisne igre funkcionisanja aktuelnog “magijskog sveta slika”. Predstavljeni u Uličnoj galeriji, backstage-u nekadašnje distribucije brendova svetske filmske industrije, i sami deluju filmično, otvoreno i pristupačno, jasno upućuju na dinamičnu poziciju fotografa i pozadinu odnosa koji su fotografije učinili mogućim. Aleksandrija Ajduković izlaže pogledu i filmsku McGuffin-ovsku strukturu koju prepoznaje unutar brenda, medija i savremenih mitova. Ona podseća da McGuffin može biti bilo šta ili ništa, oko čega se gradi radnja, a u vezi je sa pojavom suspensa, iskustvom napetosti posmatrača koji je istovremeno superioran jer zna i nemoćan jer ne može da se umeša i promeni tok događaja. Kontekst koji je upisan u portrete ljudi sa NBA kapama je, i u godinama koje su usledile, bio veoma intrigantan za umetnicu, te je realizovala niz izuzetnih radova sa namerom da detektuje i motiviše promišljanje društvenih kretanja i trendova, kao i pozicije pojedinca koji možda (nešto) zna, ali, zaveden slikom, ne barata mehanizmima otpora.
Mara Prohaska Marković
Aleksandrija Ajduković je rođena 1975. u Osijeku. Diplomirala je na Akademiji umetnosti Braća Karić u Beogradu, odsek Fotografija, u klasi Milana Aleksića. Od 2005. član je ULUS-a, a od 2006. u statusu samostalnog umetnika. Master studije u Novom Sadu, u klasi Đorđa Odanovića, završila je 2011, nakon čega upisuje doktorske studije na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu na odseku za Teoriju dramskih umetnosti, kulture i medija. Bila je gost student Marine Gržinić na Klasi za postkonceptualnu umetničku praksu na bečkoj Likovnoj akademiji. Trostruka finalistkinja Mangelos nagrade, dobitnica Henkel Art Award za mladog umetnika 2005. i 45. Oktobarskog Salona. Učestvovala je na mnogim izložbama u zemlji i inostranstvu.